Jacob Houlind ny direktør for Nordisk Film TV Produktion i Danmark

27 october, 2005

Ny direktør for Egmont-divisionen Nordisk Films danske tv-produktionsselskab bliver 34-årige Jacob Houlind.

Jacob Houlind kommer fra en stilling som adm. direktør for et datterselskab i svenske børsnoterede Zodiak Television (tidligere MTV Produktion), Zodiak Television World. Foruden ansvaret for Nordisk Films danske tv-produktionsselskab kommer det finske tv-produktionsselskab under Jacob Houlinds ansvar.

Jacob Houlind har gennem flere år sikret danske ideer til tv-programmer sendetid i snesevis af lande, kloden rundt. Jacob Houlind har hos Zodiak desuden hentet attraktive udenlandske tv-formater hjem til nordiske tv-seere via selskaberne bag bl.a. ”Vild med dans”, ”Den 6. sans”, ”Venner for livet” og ”Paradise Hotel”.
Kultureksporten gælder både Zodiaks egne programmer og formater fra andre produktionsselskaber. Siden 2000 har Jacob Houlind således været medarkitekt på Nordisk Films hidtidige indslag på verdensmarkedet: Aktuelt er ”FC Zulu” solgt i re-make til flere end 20 lande og tidligere er Nordisk Films ”Fornemmelse For Mord” solgt til re-make på flere kontinenter. Jacob Houlind har siden 2003 siddet i direktionen for Zodiak Television og herunder bl.a. været ansvarlig for Zodiaks internationale ekspansionsaktiviteter samt for tv-formatudviklingen på tværs af Zodiaks hjemmemarkeder i Norden.

Jacob Houlind har arbejdet i tv-branchen, siden han 1998 blev cand. jur. 2004 fulgte en Executive MBA-uddannelse fra CBS (Copenhagen Business School) opbygget omkring TV-produktionsindustrien samt de udfordringer, som digitalisering og nye medievaner skaber for fremtidens tv. Jacob Houlind startede sin tv-karriere hos SBS/TV Danmark og har de seneste næsten seks år haft forskellige lederstillinger hos Zodiak. Jacob Houlind har flere tillidshverv i branchen, bl.a. som bestyrelsesmedlem for Danish Television International (DTI), hvor flere produktionsselskaber sammen med DR og TV 2 samarbejder om eksport af danske tv-ideer. Jacob Houlind er desuden medlem af organisationen bag de amerikanske Emmy Awards samt jury medlem af den anerkendte internationale pris fra Montreux, Rose D’or. Desuden sidder Jacob Houlind i den internationale styregruppe for den amerikanske tv-messe NATPE.

Jacob Houlind tiltræder senest 1. februar 2006 stillingen som direktør for Nordisk Film TV Produktion i Danmark. Konstitueret direktør for Nordisk Film, Ole Larsen, siger: ”Valget af Jacob understreger vores ambition om at sætte isbjørnen tilbage i førersædet i den danske og nordiske tv-branche. Vi glæder os til samarbejdet. Hans store netværk i Danmark og udlandet er grundlagt på lige dele personlig kemi, faglig indsigt og flair for nye ideer. Både den danske tv-produktion og det nordiske tv-samarbejde mellem vores datterselskaber styrkes”.

Jacob Houlind siger: ”Isbjørnen er noget specielt for de fleste danskere. På et omskifteligt tv-marked står snart 100-årige Nordisk Film med dybe rødder i den danske kultur. Dertil kommer, at søsterselskaberne udover tv er tæt på alle kanaler for levende billeder - fra web, spil og dvd til mobiltelefoner, biografer og filmproduktion – og derfor får spændende muligheder i fremtidens medielandskab. Den kombination var svær at sige nej til og med dette unikke fundament ser jeg meget frem til at udbygge Nordisk Films tv-aktiviteter i Danmark samt samarbejdet på tværs af Norden”.

Af Egmont-divisionen Nordisk Films samlede omsætning tegner tv-produktionen i Danmark, Sverige, Norge og Finland sig for ca. hver 10. omsætningskrone. I Danmark står Nordisk Film TV Produktion bl.a. bag ”Go’Aften Danmark”, ”FC Zulu”, ”Snurre Snups Søndagsklub”, TV3s ”Bug Buster” og den netop viste, internationalt prisbelønnede tv-dokumentar om Karen Blixen. Udover projektansatte, der knyttes til Nordisk Film i takt med aktivitetsniveauet, beskæftiger selskabet 25 fastansatte medarbejdere.

Yderligere oplysninger:
Konstitueret direktør for Egmont-divisionen Nordisk Film, Ole Larsen:

Pressechef Henrik Harring Jørgensen, Koncernkommunikation:

Egmont kontakter

Egmont